Yoga

De yogastijl die ik geef is Astanga Yoga, een dynamische opeenvolging van houdingen, die beoefend worden met gelijktijdige ademhaling.

Het is een energieke, zuiverende yogavorm, je ontwikkelt kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en zorgt tegelijkertijd voor zuivering van het lichaam dankzij het transpireren en ademhaling. De houdingen zijn allemaal verbonden door de beweging die ‘vinyasa’ genoemd wordt. Door te concentreren op de ademhaling en de aaneenschakeling van bewegingen te doen, ontstaat er een flow van bewegingen en een innerlijke sensatie van het lichaam, waardoor de geest stil wordt en zich geleidelijk in een bewegende meditatie gaat bevinden.

Mijn lessen zijn informatief, toegankelijk en speels. Met liefde creëer ik een warme plek waar je je even helemaal kunt ontspannen en alles kunt loslaten. De les op maandagavond heeft een langere begeleide ontspanning op het einde, zodat je doezelig naar huis gaat en heerlijk ontspannen kunt gaan slapen. De les op zaterdagochtend zal je daarentegen meer energie geven zodat je er tegenaan kunt de rest van je weekend.

De meest gehoorde vragen en onzekerheden van beginnende cursisten zijn: waar moet ik beginnen? Ik ben stijf/flexibel, oud/jong, nuchter/gevoelig, geen ervaring enz. is het dan wel iets voor mij? Ik help je graag hier wegwijs in te worden. Mijn yogalessen zijn toegankelijk voor iedereen, ook voor beginners.

De oefeningen zijn individueel gericht. Mocht je daar behoefte aan hebben, dan kun je voorafgaand aan de les aan mij vertellen of er speciale dingen zijn waar ik rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld over je conditie, bepaalde beperkingen, of eventuele doelen/wensen. Mochten mijn yogalessen niet goed bij jou aansluiten dan help ik je graag op weg naar een yogavorm of docent waar jij naar op zoek bent.

Ieder zijn eigen pad en leerweg. Iedereen is van harte welkom!

Lessen

Data:
Maandag 20.15 – 21.45 uur – alle niveaus
Woensdag 20.15 – 21.45 uur – beginners
Zaterdag 10.00 – 11.30 uur – alle niveaus

Waar:
Dorpshuis, Badhuisstraat 25, Huisduinen.

Tarieven

Voor alle nieuwe leden is er een proefkaart van 2 lessen voor € 10,-
(1 maand geldig / € 5,- per les)

Losse les € 15,-

5 rittenkaart € 60,-
(2 maanden geldig / € 12,- per les)

10 rittenkaart €100,-
(3 maanden geldig / € 10,- per les)

Onbeperkt Yoga € 60,- per kalendermaand
(minimum van 3 maanden)

Waarom yoga?

Mensen beginnen aan yoga om verschillende redenen en met verschillende doelen. Bijvoorbeeld om te leren beter met stress om te kunnen gaan, om gezondheidsklachten te voorkomen, voor een ontspannen zwangerschap en bevalling, om het lichaam te helen van trauma’s, verslavingen of slechte gewoontes, of misschien wel uit nieuwsgierigheid. Voor sommigen is het voorgeschreven therapie voor kwalen of een blessure, sommigen willen ‘het yoga lichaam’ behalen. De waarheid is, dat yoga kan dienen voor vele doeleinden, zo niet al deze doeleinden. Maar de échte betekenis achter yoga is verre van alleen fysiek. Je fysieke kracht zal toenemen, maar het ultieme doel van yoga is de innerlijke reis, voor ieder een eigen weg.

Op spiritueel niveau staat het onder andere voor eenheid, met als doel reiken naar verlichting. Er zijn vele soorten yoga, vergelijkbaar met een woud vol variatie en kleur, allen met hetzelfde doel, reiken naar verlichting. Door de hele yoga geschiedenis heen, zijn er verschillende teksten toegekend met vele uiteenlopende betekenissen.

Waar bestaat Astanga Yoga uit?

De Astanga houdingen bestaan uit een aantal setjes van zonnegroeten, staande houdingen, zittende houdingen en liggende / omgekeerde houdingen. Door deze serie van bewegingen regelmatig te herhalen, leren we ons lichaam goed kennen en ervaren we wat voor effect het beoefenen van Astanga Yoga precies op ons heeft. Binnen Astanga is er daardoor minder ruimte voor individuele variatie. De houdingen op zich kunnen wel aangepast worden naar de ervaring en behoefte van de cursist.

Astanga Yoga ontwikkelt kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en zorgt tegelijkertijd voor zuivering van het lichaam dankzij het transpireren en de ademhaling. De sleutel is het vinden van balans tussen rust en inspanning tijdens het beoefenen van een bepaalde houding, alsmede het praktiseren van Astanga Yoga als een geheel. Wanneer je je concentreert op het natuurlijke geluid en ritme van de ademhaling in combinatie met het kijken naar één punt in je blikveld (ook wel dristhi genoemd), leer je op den duur te mediteren in beweging. Astanga Yoga kan je helpen om de connectie tussen je (subtiele)lichaam en geest te begrijpen.

Eeuwenoude traditie

Astanga Yoga (aftakking van de oorspronkelijke Hatha Yoga) is een yogavorm die al werd beschreven door Patanjali in zijn Sutra’s. Astanga Yoga bestaat vermoedelijk al 5000 jaar, maar is sinds 1927 weer op de kaart gezet door Sri K. Pattabhi Jois en Sri Krishnamachary. Sri Krisnamachary ontdekte de Yoga Kuruntha, een eeuwenoud manuscript waarin een methode van duizenden jaren geleden wordt beschreven.

Astanga betekent de acht ledematen of het achtvoudige pad.

  1. Yama (morele code – zelfbeheersing)
  2. Niyama (zuivering en leer)
  3. Asana (integratie van lichaam en geest door fysieke activiteit)
  4. Pranayama (beheersing van de ademhaling)
  5. Pratyahara (beheersing van de zintuigen)
  6. Dharana (concentratie)
  7. Dhyana (meditatie)
  8. Samadhi (contemplatie – de stille staat van gedachteloos bewustzijn)

“Practice and all is coming”

– Sri K. Pattabhi Jois